امید جهان بخت لیلی؛ قهرمان فرشته پور
دوره 12، شماره 3 ، آبان 1402، ، صفحه 97-119
چکیده
مکان به عنوان سازهای معنامند در القای اندیشههای پایداری و بیداری اسلامی مورد توجه شاعران معاصر قرار گرفتهاست. این پدیده که از دیرباز در آثار ادبی وجود داشته، امروزه در اشعار پایداری نقش چشمگیری ...
بیشتر
مکان به عنوان سازهای معنامند در القای اندیشههای پایداری و بیداری اسلامی مورد توجه شاعران معاصر قرار گرفتهاست. این پدیده که از دیرباز در آثار ادبی وجود داشته، امروزه در اشعار پایداری نقش چشمگیری ایفا میکند. خِضرمحمد ابوجُحجوح از شاعران پایداریسرا و زادۀ فلسطین است. وی در سرودن اشعارش، مکان را بهعنوان منبع معناآفرینی و ابزار انتقال مفاهیم پایداری قرار دادهاست(مسئله)؛ جستار حاضر بر آن بوده تا به روش توصیفی-تحلیلی به تبیین کارکردهای عنصر مکان در بازنمود ایدههای پایداری و بیداری اسلامی در قصیده«لِلأقصیٰ أَنْزِفُ شَغَفِی» اثر خضرمحمد ابو جحجوح بپردازد(روش)؛ دلیل انتخاب این موضوع پژوهشی از آن رو است که قصیده مزبور، آیینه واقعیتهای جوامع عربی است و شاعر میکوشد تا آن را بهعنوان ابزاری برای بیداری مردم در برابر اندیشۀ استعمار و اشغال به کار گیرد. عنصر«مکان» در شعر وی با صبغههای سیاسی، دینی، تاریخی، ملی و طبیعی، القاگر مفاهیمی همچون اقتدار و شُکوه گذشته، ضرورت پیدایش وحدت و همدلی، انتقاد از انفعال و بیتفاوتی سردمداران حکومتی، تحریک همت جمعی و بیداری اسلامی میباشد.وی میکوشد تا با تمرکز و دمیدن احساس و اندیشه به پدیدههای مکانی، دریچهای به سوی جهانبینی پایداری بگشاید؛لذا برای تحقق این امر در صدد است تا از رهگذر طرحواره-های تصویری برآمده از تشبیه، استعاره و کنایه و نیز سازوکارهای ادبی همچون توصیف اغراق-آمیز، برجستهسازی مفاهیم و تلمیح به مکانها و حوادث تاریخی، موجبات انتقال اندیشهها و درک دغدغههای پایداری را برای مخاطبان فراهم نماید(یافتهها).