نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد. ایران
2 مدرس گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد. ایران
چکیده
با تأسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی)، بایستی نسبت به سیره و سلوک سردار سلیمانی، نگاه مکتبی داشت. دراینراستا، پژوهش حاضر درصدد ارائه الگویی از تعالیم انسانساز در مکتب درسآموز شهید سلیمانی است.(مسئله) بدینمنظور، با استفاده از با استفاده از روش نظاممند «تحلیل محتوای مضمونی» به تبیین هدفمند وصیتنامه سردار سلیمانی میپردازد. براساس میزان فراوانی مضامین اصلی و فراگیر متن وصیتنامه و تحلیل محتوای کیفی و کمی(روش)، مهمترین آموزههای دینی این مکتب بهترتیب اولویت عبارتند از: شهادتطلبی؛ ولایتمداری؛ توحیدباوری؛ عشق به اهل بیت(علیهمالسلام)؛ اخلاقمداری؛ توجه به اصول دین. سردار سلیمانی، بهعنوان اسوه بیداری اسلامی در دوران معاصر، در عرصه جهاد تبیین نیز بسیار مجاهدت نمود. او که با اعتقاد به روایت «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»، شرط شهید شدن را شهید بودن میدانست، پیوسته «آرزوی شهادت» داشت و بر لزوم «تعظیم شهیدان» و «تکریم خانوده شهدا» تأکید میورزید. ابراز اعتقاد و ارادت سردار نسبت به مقام ولایت و امامین انقلاب بینظیر است. لذا ولایت فقیه را «رنگ خدا»، امتداددهنده ولایت علوی و مهمترین اصل معرفی میکند. شهید سلیمانی نگاه توحیدی داشت و تمام کارهایش فقط برای رضای خدا بود. سراسر وجود و کلامش را اقرار به «ما ملت امام حسینیم» و عشق به معصومین(علیهمالسلام) فراگرفته بود. از دیگر آموزههای متعالی این مکتب، میتوان به منش اخلاقی و آخرتگرایی اشاره نمود.(یافتهها)
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of religious teachings in the school of Shahid Soleimani
نویسندگان [English]
- fatemeh hajiakbari 1
- masoumeh shirdel 2
1 Department of Quranic sciences and Hadith, Faculty of Humanities,Kosar University of Bojnord. Bojnord, Iran.
2 Lecturer, Department of Quranic sciences and Hadith, Faculty of Humanities,Kosar University of Bojnord. Bojnord, Iran.
چکیده [English]
Based on the statements of the Supreme Leader of the Revolution (Madazla-ul-Ali), we should have a school-like view of General Soleimani's behavior. In this regard, the current research tries to present a model of humanistic teachings in the school of Martyr Soleimani. (Problem) For this purpose, using the scientific and systematic method of "content analysis", l province; monotheism; Love for Ahl al-Bayt (peace be upon them); Ethical; Attention to the principles of religion. Sardar Soleimani, as the founder of Islamic awakening in the contemporary era, also worked hard in the field of explanation jihad. Believing in the narration of "Motowa Qabul An Tamotowa", he considered the condition of becoming a martyr to be a martyr. The expression of the Sardar's belief and devotion towards the authority of the province and the Imams of the revolution is unique. Therefore, he introduces the religious authority as "the color of God", the extension of the Alawite authority and the most important principle. Martyr Soleimani had a monotheistic view and all his actions were only for God's pleasure. His entire existence and words were covered by the confession that "we are the nation of Imam Hossein" and love for the innocents (peace be upon them). Among the other sublime teachings of this school, we can mention moral character and hereafterism. (Findings)
کلیدواژهها [English]
- Sardar Martyr Haj Qasim Soleimani
- school
- testament
- religious teachings
- content analysis
- قرآن کریم
- نهج البلاغة. شریف الرضى، محمد بن حسین (1414ق). تحقیق: صبحی صالح، قم: هجرت.
- آریانژاد، سعید؛ جانیپور، محمد (1392). نغمههای سرخ (تحلیل محتوای وصیتنامههای شهدای دانشگاه امام صادق علیهالسلام)، تهران: دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
- ابنبابویه، محمد بن على (1376). الأمالی (للصدوق)، تهران: کتابچى.
- ابنبابویه، محمد بن على (1395ق). کمال الدین و تمام النعمة، تهران: اسلامیه.
- ابنبابویه، محمد بن على (1413ق). من لا یحضره الفقیه، قم: اسلامى.
- اصغری، ملیحه (1401). «تبیین الگوی مدیریتی شهید سلیمانی در جبهه مقاومت (یک مطالعه سنتزپژوهی)»،فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی،11(3)،177-199.
- بابایی طلاتپه، محمد باقر (1399). بیایید این گونه باشیم (مبانی و اصول مکتب شهید سلیمانی). تهران: دانشگاه امام حسین(ع).
- باردن، لورنس (1374). تحلیل محتوا، ترجمه: محمد یمنی دوزی سرخابی؛ ملیحه آشتیانی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
- بحرانى، هاشم بن سلیمان (1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن، قم: بعثت.
- برزویی، محمدرضا؛ جمالیزواره، زهره (1401). «بازشناسی مؤلفه های اسطوره ماندگار مقاومت اسلامی؛ «شهید چمران» و «شهید قاسم سلیمانی» از کلام مقام معظم رهبری»، فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی،11(2).
- برسم، محمد (1399). راز محبوبیت حاج قاسم، قم: چاپکو.
- بهشتی، یاسر؛ البرزی، هادی (1399). «تحلیل گفتمان وصیتنامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی»؛ نشریه مطالعات دینی رسانه، سال دوم، بهار و تابستان، ص 2-18.
- تولائی، محمدعلی (1398). شرح دلبری (شرحی بر وصیتنامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، مشهد: آستان قدس رضوی.
- جانیپور، محمد (1396). «مؤلفههای قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران برمبنای تحلیل محتوای وصایای شهدای جنگ تحمیلی»، فصلنامه مطالعات دفاع مقدس، 3(9)، 119-150.
- جلیلیان، حسین (1399). «الگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی براساس وصیتنامه الهی سیاسی شهید قاسم سلیمانی»، نشریه مدیریت اسلامی، شماره 113، ص 93-111.
- جوادیآملی، عبدالله (1383). توحید در قرآن، تحقیق: حیدر علی ایوبی، قم: اسراء.
- خمینی، روحالله (1382). صیفه نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- زرگران خوزانی، محمدرضا؛ شریفپور شوشتری، مهدی (1400). «ابعاد تربیت شناختی، گرایشی و رفتاری در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد جهادی و جهان شمول»، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، شماره 22، ص73-88.
- زمخشرى، محمود بن عمر (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، مصحح: حسین احمد، مصطفى، بیروت: دار الکتاب العربی.
- سلیمانی، قاسم (1399). از چیزی نمیترسیدم(زندگینامه خودنوشت قاسم سلیمانی)، تهران: مکتب حاج قاسم.
- شیرازی، علی (1399). شاخص های مکتب شهید سلیمانی، قم: خط مقدم.
- شیرازی، علی (1400). حاج قاسمی که من میشناسم، به کوشش: سعید علامیان، قم: خط مقدم.
- شیردل، معصومه (1397). «تحلیل محتوای سیره حضرت علی (علیه السلام) در برخورد با اصحاب جمل»، رساله دکتری تخصصی، اساتید راهنما: بیبی سادات رضی بهابادی؛ فتحیه فتاحیزاده، دانشگاه الزهرا(س).
- طوسى، محمد بن حسن (1411ق). مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت: مؤسسة فقه الشیعة.
- طوسى، محمد بن حسن (1414ق). الأمالی، قم: دار الثقافة.
- فخررازى، محمد بن عمر (1420ق). التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب)، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- فیضکاشانى، محمد محسن (1406ق). الوافی، اصفهان: کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام.
- فیضی، رضا؛ ندافان، مسعود؛ باباهادی، محمد باقر (1400). «واکاوی مؤلفههای مکتب شهید سردار سلیمانی»، مرکز پژوهشهای مجلس شوراس اسلامی، اردیبهشت، ص388-408.
- کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- کریپندورف، کلوس (1383). تحلیل محتوا: مبانی روش شناسی، ترجمه: هوشنگ نایبی، تهران: نی.
- کریمی، عبدالمجید (1399). رفیق خوشبخت ما، مشهد: آستان قدس رضوی؛ زائر رضوی.
- لیالی، رحیم؛ مشمایی، جمال (1400). بصیرت در مکتب حاج قاسم، تهران: آفتاب گیتی.
- مجموعه نویسندگان (1399). خاتم سلیمانی، تهران: انقلاب اسلامی.
- مصباحیزدی، حسین (1384). آموزش عقاید، تهران: بین الملل؛ سازمان تبلیغات اسلامی.
- مطهری، مرتضی (1362). انسان در قرآن، قم: صدرا.
- مطهری، مرتضی (1372). ولاء ها و ولایت ها، قم: صدرا.
- مؤسسه مکتب حاج قاسم (1398). میثاقنامه مکتب حاج قاسم، تهران: شهید کاظمی.
- موسوی، سید محمد (1398). «مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل بیت(ع)»، فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی،8(1)،75-100.
- نجاران طوسی، حامد (1399). «مفهوم «مکتب» در منظومة فکری امام خامنهای(دامظله)»، سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی2 ،1-21.
- نیومن، ویلیام لارنس (1390). شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی، ترجمه: حسن داناییفرد؛ حسین کاظمی، تهران: کتاب مهربان نشر.
- نئوندورف، کیمبرلیای (1395). راهنمای تحلیل محتوا، ترجمه: حامد بخشی؛ وجیهه جلائیانبخشنده، مشهد: جهاد دانشگاهی.
- هومن، عباس (1393). راهنمای عملی تحلیل محتوا، تهران: مبتکران، پیشروان.
- پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالعظمی خامنهای: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47021
- Ali Soufan, (2018) “Qassem Soleimani and Iran’s Unique Regional Strategy,” CTC Sentinel 11:10
- )2020)Soleimani’s Mission to Continue Unabated, Senior General Says,” Tasnim News, January 4,
- Tabatabai, A. M. (2020). After Soleimani: What’s next for Iran’s Quds force. CTC Sentinel, 13(1), 28-33.