نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد علوم سیاسی ، دانشگاه باقرالعلوم ع، قم، ایران

2 استادیار علوم قرآن، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران

3 دانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران

چکیده

مقاومت اسلامی مهمترین راهبرد نظام جمهوری اسلامی است اما چنان که شایسته است در ساحت نظریِ آن پژوهش نشده است. مقاله حاضر با هدف تحکیم بنیان نظری مقاومت اسلامی تلاش نموده است با مراجعه به نهج البلاغه به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید کننده اندیشه های سیاسی ـ اجتماعی در مکتب تشیع (منبع) طرح کلیِ مقاومت در اسلام را از منظر معارف علوی نمایان سازد.(هدف) در این راستا، به نظر آمد کلان نظریه فلسفه تاریخی امام علی (ع) به عنوان بستری نظری برای شناخت نظریه مقاومت عمل می‌کند و برای شناخت عمیق و صحیح نظریه مقاومت از منظر امام علی (ع)، ناچار باید ارتباط آن را با نظریه فلسفه تاریخی ایشان مورد شناسایی قرار داد.(مسأله) با کاربست روش تحلیلی و استنباطی و اکتشاف ترابط مضمونیِ داده‌های پژوهش (روش) این رهآورد حاصل شد که امام علی (ع) تاریخ را هدفمند و قانون‌مند و سنن الهیِ حاکم بر تاریخ را تنها میزانِ معتبر برای تحلیل تاریخ می‌دانند. تاریخ دو گونه حرکت خطی و دورانی دارد. حرکت دورانی تاریخ ما بین پهنه‌ی سقوط یا جاهلیت و عرصه‌ی صعود یا عقلانیت معنا می‌یابد. مقاومت عنصر تعیین کننده در خروج جامعه از جاهلیت و ورود به عرصه عقلانیت و استمرار حیات در این حالت است و ترک مقاومت زمینه سازِ حرکت تاریخیِ نزولی جوامع و بازگشت به جاهلیت است.(یافته‌ها)

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Islamic resistance and its relationship with the philosophy of history from the point of view of Nahj al-Balagha

نویسندگان [English]

  • Najaf Lakzaee 1
  • Ahmad Gholamali 2
  • Seyed Mohammadali Masoudi 3

1 Professor of Political Science, Bagheral Uloom University, Qom, Iran

2 Assistant Professor of Quran Sciences, University of Quran and Hadith, Qom, Iran

3 Ph.D. student of Nahj al-Balagheh Sciences and Education, University of Quran and Hadith, Qom, Iran

چکیده [English]

With the aim of consolidating the theoretical foundation of Islamic resistance (goal), this article has tried to extract the model of Islamic resistance from the transcendental perspective of Imam Ali (a.s.) by referring to Nahj al-Balagheh (source). In this regard, it seemed that the general view of the historical philosophy of Imam Ali (AS) and its theoretical elements provide a very suitable platform for the explanation of resistance. Based on this issue, the present article is "Knowledge of the place of resistance in the theory of historical philosophy of Imam Ali (AS)" (Problem) By applying the analytical and inferential method and exploring the thematic correlation of the research data (Method), this conclusion was reached that Imam Ali (AS) ) consider history to be purposeful and law-based and the divine traditions governing history as the only valid measure for analyzing history. Historical traditions show a kind of circulation in the course of history with the axis of opposition between right and wrong (reason and ignorance) and resistance plays a role as an irreplaceable element in this pattern. The resistance can be divided into two major stages before the death (prior resistance) and after it (posterior resistance) and the abandonment of resistance is the cause of the downward movement of history and the return of faith societies to ignorance. (Findings)

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imam Ali)
  • resistance theory
  • endurance
  • theoretical philosophy of history
  • divine traditions
  1. قرآن کریم
  2. نهج البلاغه (نسخه صبحی صالح و ترجمه حسین انصاریان)
  3. ‏‫آل نبی، سید محسن؛ و یوسفی مقدم، محمد صادق. (۱۴۰۰). چالشهای مقاومت از منظر قرآن کریم. مطالعات بیداری اسلامی، 22(10)، 7-26.
  4. ‌‫ابن سیده، علی بن اسماعیل. (۱۴۲۱). المحکم و المحیط الأعظم. (عبدالحمید هنداوی). دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
  5. ‌‫ابن‌میثم، میثم بن علی؛ و شریف الرضی، محمد بن حسین. (۱۴۰۴). شرح نهج البلاغة (ابن میثم). (امام اول علی بن ابیطالب (ع) و میثم بن علی ابن‌میثم). دفتر نشر الکتاب.
  6. ‌‫افتخاری، اصغر. (۱۳۹۹). مقاومت در اسلام، نظریه و الگو. مطالعات اندیشه سازان نور.
  7. ‌‫تاجیک، محمدرضا؛ و مسعودی، عارف. (۱۳۹۹). نظریه مقاومت و اندیشه مشروطه خواهی در ایران. رهیافت‌های سیاسی و بین المللی، (61)، 39-70.
  8. ‌‫تحیری، احمد رضا؛ و حسن پور، مریم. (۱۳۹۴). بررسی تطبیقی آرای علامه شهید مطهری و علامه مصباح در باب فلسفه نظری تاریخ. تاریخ اسلام در آینه پژوهش، (38)، 5-34.
  9. ‌‫جعفری، سید محمد مهدی؛ و سعیدی، فاطمه. (۱۳۹۳). بررسی تأثیر اخلاق در فلسفه نظری تاریخ با نگاه بر نهج‌البلاغه. پژوهشنامه نهج البلاغه، (7)، 17-38.
  10. ‌‫جوهری، اسماعیل بن حماد. (۱۴۰۴). الصحاح (للجوهری). (احمد عبدالغفور عطار). دار العلم للملایین.
  11. ‌‫حسینی شیروانی، سید مهدی. (۱۳۹۶). فلسفه تاریخ در نهج البلاغه (پایان‌نامه دکتری). دانشگاه مازندران.
  12. ‌‫حسینی شیروانی، سیدمهدی؛ ربیع نتاج، سیدعلی اکبر؛ و شریفی، محمد. (۱۳۹۶). بررسی فلسفه نظری تاریخ در نهج البلاغه؛ مطالعه موردی جبر و اختیار. پژوهش‌های اعتقادی کلامی، (25)، 47-65.
  13. ‌‫دلشاد تهرانی، مصطفی. (۱۳۹۲). لوح بینایی: تحلیل تاریخ حکومت امام علی (ع) با تأکید بر نهج البلاغه. دریا.
  14. ‌‫راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (۱۴۱۲). مفردات ألفاظ القرآن. (صفوان عدنان داوودی). دار الشامیة.
  15. ‌‫زمخشری، محمود بن عمر. (۱۳۸۶). مقدمة الأدب. (مهدی محقق). موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک گیل.
  16. ‌‫شفیعی، سمیه سادات. (۱۳۹۳). سیری در رویکردهای نظری متأخر به مقاومت. علوم اجتماعی (دانشگاه علامه طباطبائی)، 64(0)، 139-186.
  17. ‌‫صلح میرزایی، سعید. (۱۳۹۸). اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای. انتشارات انقلاب اسلامی. (نشر اثر اصلی ۱۳۹۸)
  18. ‌‫طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۵۲). المیزان فی تفسیر القرآن. مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
  19. ‌‫عاشوری، محمدهادی؛ و علوی، سیدمحمدکاظم. (۱۳۹۷). عملکرد فطرت به مثابهٔ محرک تاریخ در فلسفهٔ تاریخ علامه طباطبایی. حکمت صدرایی، (13)، 107-116.
  20. ‌‫عبد اللهی، یحیی؛ و رهدار، احمد. (۱۳۹۲). محرک تاریخ از دیدگاه علامه طباطبایی. نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، (4)، 111-130.
  21. ‌‫قادری کنگاوری، روح الله. (۱۳۹۴). نظریه مقاومت و نظریه‌های غربی روابط بین الملل. مخاطب.
  22. ‌‫کریمی، حسین. (۱۳۶۱). فلسفه تاریخ. گروه فرهنگی جهاد دانشگاهی.
  23. ‌‫کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۳۸۷). \i الکافی (دارالحدیث). موسسه علمی فرهنگی دار الحدیث، سازمان چاپ و نشر.
  24. ‌‫مطهری، مرتضی. (۱۳۷۶). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. صدرا.
  25. ‌‫مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۷۵). پیام امام امیر المؤمنین علیه السلام. (ناصر مکارم شیرازی و مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث). دار الکتب الإسلامیة.
  26. ‌‫مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. دار الکتب الإسلامیة.
  27. ‌‫مهدوی مهر، مجتبی. (۱۴۰۰). آسیب شناسی تداوم جنبش‌های دینی در حوزه تعامل امت با امام از منظر قرآن کریم. فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی، 27-45.
  28. ‌‫مهدیان، علی. (۱۳۹۹). طرح کلی اندیشه مقاومت. سفیر صادق.
  29. ‌‫میر ابوالقاسمی، سیده رقیه. (۱۳۸۴). فلسفه تاریخ در نهج البلاغه. تاریخ اسلام، (21)، 5-32.
  30. وبر، ماکس. (۱۳۷۴). اقتصاد و جامعه. (منوچهری، ترابی نژاد، عمادزاده، مترجم). انتشارات مولی.